Telah dibaca oleh: 67043 orang.Tuah Anjiang, cilako kudo
Dikarang oleh : Drs. Indones St. Sati
Manunggu wakatu asar tibo, Indomo, Usuik, Menan jo Sidi Dagun lah maado -i meja domino. Pasangan siang tu, sarupo pasangan saminggu nan lapeh.Indomo bakawan jo Usuik; Menan bapasangan jo Sidi Dagun. Tampaknyo Menan jo Sidi Dagun nak mambangkik kakalahannyo 3 - 0 oleh Indomo jo Usuik.
"Assalamualaikum". Mak Sati nan baru datang manyampaikan salam kapado nan sadang bakumpua tu, tamasuak Ajo Udin jo Bagindo nan manonton sajo. Mereka serempak manjawek salam tu - wassalamualaikum warohmatullohi wa barokatuh ! "E, e, iko baulang pasangan minggu nan lapeh." Mak Sati manyapo ramah. "Iyo Mak Sati, si Menan jo Sidi Dagun minggu nan lapeh kalah 3 - 0 dek kami.
Kini tampaknyo baliau-baliau tu nak mambangkik batang tarandam." Usuik maningkah. "Ba-a mambangkik batang tarandam ? Papatah tu waang pakai Suik, tapi indak tapek manggunokannyo ! Kok
ayahnyo Menan jo Sidi Dagun kalah bamain domino, sahinggo namonyo
tapuruak dan kini inyo balehkan sahinggo namo ayahnyo tarangkaek
baliak, barulah dapek dikatokan mambangkik batang tarandam." "Kini
awak antikan dulu badomino, awak mintak panjalasan Mak Sati tantang
mambangkik batang tarandam, jan lamo bana awak tasasek." kato Indomo
maningkahi. "Jadi, kini simpan batu domino. Dangakan elok-elok, ambo jalehkan." kato Mak Sati. "Kiniko nan sadang mambangkik batang tarandam tu ado duo kelompok. Partamo kelompok si mBak Wati basaudaro, nan kaduo kelompok mbak Tutut antek-antek ayahnyo ! Nan tarandam iolah namo baiak Soekarno sarato namo baiak Suharto. Karajo si mBak Wati basaudaro jo mBak Tutut mancontoh Sabai nan Aluih di nagari awak maso saisuak. Tapi ado pulo pangajaran urang tuo-tuo mengecekkan; tuah anjiang, cilako kudo "A pulo tu mukasuiknyo Mak Sati ?" Usuik manyelo.
"Dangakan baiak-baiak nak ambo uraikan. Anjiang kalau nyo duduak, tandonyo sehat - batuah. Sabaliaknyo kudo kalaunyo duduak, tando sakik - cilako. Bangkiknyo
namo Soekarno bagi mBak Wati adiak-baradiak, ditambah sabagian urang di
subarang (Jawa dan Bali) adolah sangek manyanangkan - "batuah". Maklumlah
namo Soekarno alah dirandam oleh pamarentah salamo tigo puluah tahun,
karano dituduah tarlibat peristiwa pemberontakan G30S, sarato indak
namuah mambubarkan P.K.I dan nyato-nyato mamanjarokan lawan politiknyo
tanpa pangadilan atau malanggar HAM manuruit istilah kiniko ! Tapi bagi urang awak sangek manyakikkan - taringek maso ampek puluah limo tahun nan silam.
Dengan parentah langsuang Soekarno kampuang awak dibom jo bom napalm/api, dimitraliur (tamasuak rumah angku Doto admin) karano
indak satuju jo paham demokrasi terpimpin model Soekarno nan bamain
mato jo P.K.I.
Wakatu itu sabanyak 6.115 urang kampuang mati
tabunuah dan 627 urang hilang antah siang, antah malam dan indak tantu
kubuanyo di tangah rimbo atau dihanyuikkan di batang aia.
Kematian mereka itu untuak managakkan apo nan diyakininyo yaitu otonomi, demokrasi di NKRI sarupo cito-cito reformasi masokini ko, indak samo doh jo pemberontakan GAM, RMS, Papua, PKI, dll. nan jaleh-jaleh separatis
Ratusan
rumah dibaka Nan paliang gadang karugiannyo iolah sebanyak lk.400
mahasiswa awak nan sadang manuntuik ilmu pulang dari Jawa. Kalau dietong jo inflasi jumlah mahasiswa, maka jumlahnyo kiniko labiah kurang 4000 (ampek ribu) urang nan bajuang maangkek sanjato malawan rezim diktator Soekarno
Mereka itu bagabuang basamo-samo jo mahasiswa di kampuang untuk mendukuang perjuangan menegakkan demokrasi
itu dengan caro manjadi sukarelawan di nagari-nagari. Banyak nan mati tabunuah, itulah karugian nan paliang gadang rasonyo. Nan salamaik hanyo sabagian ketek sajo bisa malanjuitkan pandidikannyo." Samangek pengorbanan sarupo itu, khususnyo untuak mambangun kampuang, alun tampak di mahasiswa maso kini. Indak ado nan digaji doh untuak baparang malawan tantara Pusek wakatu itu.Bangkiknyo namo Suharto bagi mBak Tutut sarato jo kawan-kawannyo marupokan tuah dan manyanangkan untuak kaum-karabatnyo. Tapi bagi awak indak ado doh untuangnyo saketek juo ! Wakatu
pamarentahan Suharto sagalo tingkah laku masyarakaik alah diubah
manjadi perilaku urang desa nan sanang maminta-minta bantuan saroto
disubsidi. Bencana alam dijadikan lahan managguak di aia karuah. Padohal subsidi itu pitih pinjaman dari lua nagari dengan caro manggadaikan kekayaan negara kito. Inyo sabuik itu bantuan dari lua nagari, padohal utang nan harus dibayia oleh anak-cucu kito. Rakyat harus patuah-toat, indak buliah basuaro mambantah kabijaksanaan atasannyo, meskipun pemimpin itu manyeleweng. Sarupo
jo caro-caro pamarentahan rajo-rajo di tanah Jawa maso saisuak,
sahinggo pejabat-pejabat dapek semena-mena malakukan KKN atau mancilok
pitih nagara. Nagari alah dipacah manjadi desa. Karano indak ado nagari, adat nan salamoko tak lapuak dek ujan alah caia, dan nan tak lakang dek paneh kiniko alah hancua. Jantan jo batino alah campua bau dalam pargaulan sahari-hari, goyang Inul nan memang indak marupokan sumbang di kampuangnyo alah mamasyarakat pulo di tampek awak. Utan jo lauik alah tagadai, tamasuak pabirik simin di Indaruang alah dijua pulo. Sia nan barani mambantah Suharto dianggap anti pembangunan jo anti Pancasila. Kiniko pitih nan dikumpuakan salamo mamarentah tigo puluah tahun sangaik banyak. Jadi apo sajo bisa inyo karajokan, tamasuak mambali tuah dengan caro batabua urai mambagi-bagikan sambako. Jadi urang tu sadonyo sadang mambangkik batang tarandam untuak mamuliahkan namo bapaknyo masiang-masiang." "Jadi kalau baitu awak indak paralu sato-ikuik mambangkik "batang" urang tu doh Maka Sati ...!" Usuik mamotong carito Mak Sati.
"Tasarah dek kalian se lah ....namonyo kan
pemilihan umum mamiliah wakil-wakil rakyat Sumatera Barat.
Kok mamaliah pamimpin-urang gadang caro diawak, syaratnyo inyo harus sehat jasmani dan rohani. Sabab di tampek awak, nan cadiak lawan barundiang, nan buto pahambuih lasuang, nan lumpuah panunggu rumah. Memang bisa pulo urang buto jadi pamimpin tapi inyo musti dipimpin pulo oleh nan mambimbiangnyo. Lain dari pado itu pamimpin tu harus tahu di Ompek ! Contohyo
sarupo Habibie daulu, inyo urang pintar diakui dunia banyak pitih pulo
hasil manjua lisensi kapa tabangnyo di Jerman. Itu sajo nasehat ambo." Indak sempat batanyo, Mak Sati lah tibo di ateh beca. Ruponyo ado janji. "Iyo
santiang Mak Sati ko. Ado-ado sajo pikiran baliau, lengkap, ado budaya,
ado syariat, ado gurau ado falsafah, patuik bagala Sutan Sati sasuai jo
kesatiannyo ! Pikia-pikialah Suik." Menan manyindia.
Apo nan ka dipikia. Haluihnyo Mak Sati bak kato urang awak,
kilek camin alah ka muko, kilek baliung alah ka
kaki. Alun kilek alah kalam, alun diliek alah paham.
Oke, oke suaro urang tu serempak. Mari kito
sumbayang asya daulu, beko dilanjuikkan badomino !
|